Bronşektazi

Bronşektazi Nedir?

Bronşektazi, akciğerlerin hava yollarının anormal şekilde genişlediği ve akciğerleri enfeksiyona karşı daha savunmasız hale getirebilecek aşırı balgam birikmesine yol açan, uzun süren kronik bir durumdur.

Bronşektazinin en yaygın semptomları şunları içerir:

• Genellikle balgam çıkaran kalıcı bir öksürük
  • Semptomların şiddeti büyük ölçüde değişebilir.
  • Bazı kişilerde sık görülmeyen yalnızca birkaç belirti bulunurken, diğerlerinde çok çeşitli günlük belirtiler görülür.

Akciğerlerinizde bir enfeksiyon gelişirse semptomlar daha da kötüleşir.

Akciğerler nasıl etkilenir?

Akciğerler, bronşlar olarak bilinen küçük dallara ayrılan hava yollarıyla doludur. Oksijen bu hava yollarında dolaşır, alveol adı verilen küçük keselerde son bulur ve oradan emilerek kan dolaşımına karışır.

Bronşların iç duvarları, akciğerlere inen parçacıkların zarar görmesini önleyen yapışkan mukus ile kaplıdır.

Bronşektazide, bir veya daha fazla bronş anormal şekilde genişler. Bu, bronşları enfeksiyona karşı daha savunmasız hale getiren normalden daha fazla mukus anlamına gelir. Bir enfeksiyon gelişirse, bronşlar tekrar hasar görebilir, bu nedenle içlerinde daha fazla mukus birikebilir ve enfeksiyon riski daha da artar.

Zamanla, bu döngü akciğerlerde giderek kötüleşen hasara neden olabilir.

Neden oluyor?

Bronşları çevreleyen doku ve kasların hasar görmesi veya tahrip olması durumunda bronşektazi gelişebilir.
Bunun olmasının birçok nedeni olabilir.

• Çocukluk döneminde bronşlara zarar veren zatürre veya boğmaca gibi bir akciğer enfeksiyonu
  • Bronşları bir enfeksiyondan kaynaklanan hasara karşı daha savunmasız hale getiren bağışıklık sistemi ile ilgili altta yatan problemler
  • Alerji

Bronşektazi nasıl tedavi edilir?

Bronşektazinin akciğerlerde neden olduğu hasar kalıcıdır, ancak tedavi belirtilerinizi hafifletmeye ve hasarın kötüleşmesini durdurmaya yardımcı olabilir.

Ana tedaviler şunları içerir:

• Ciğerlerinizden mukusu temizlemenize yardımcı olacak egzersizler ve özel cihazlar
  • Akciğerlerdeki hava akışını iyileştirmeye yardımcı olan balgam sökücü ilaçlar
  • Gelişen herhangi bir akciğer enfeksiyonunu tedavi etmek için antibiyotikler
  • Ameliyat diğer tedavilerin etkili olmadığı, bronşlarınızdaki hasarın küçük bir alanla sınırlı olduğu ve genel sağlığınızın iyi olduğu durumlarda bronşektazi için en doğru tedavi metodudur.

Olası komplikasyonlar

Bronşektazinin komplikasyonları nadirdir, ancak ciddi olabilirler. En ciddi komplikasyonlardan biri, akciğerlerdeki kan damarlarından birinin hasara uğraması ile oluşan kanamalardır. Kanlı öksürme yaşamı tehdit edici olabilir ve tedavisi için acil ameliyat gerektirebilir.

Özet

Bronşektazi ile yaşamak stresli ve sinir bozucu olabilir, ancak durumu olan çoğu insanın normal bir yaşam beklentisi vardır. Bununla birlikte, çok şiddetli semptomları olan kişilerde, akciğerler düzgün çalışmıyorsa bronşektazi ölümcül olabilir. Kronik bir hastalık olduğu için ömür boyu hekim kontrolü gerekir. Bronşektazi ihmal edilebilecek bir hastalık değildir.

Cerrahi en etkili ve başarılı tedavi yöntemidir. Cerrahi tedaviye uygun olup olmadığınızı öğrenmek için lütfen bir Göğüs Cerrahisi Uzmanına müracaat ediniz.

• Deneyimli ekibimiz tarafından Bronşektazi takip ve tedavileri en gelişmiş kapalı ve açık cerrahi yöntemlerle güvenli ve başarılı bir şekilde yapılmaktadır.