Nefes Borusu (Trakea) Cerrahisi

Nefes Borusu (soluk borusu), vücutta solunan havanın boğazdan akciğerlere geçişini sağlayan, yaklaşık 12 cm uzunluğunda, boru şeklinde, kıkırdaklardan oluşan bir organdır. Nefes borusu akciğerlere giden sağ ve sol iki bronşa ayrılmaktadır.

Çoğu trakeal darlık vakası, uzun süreli entübasyondan sonra (tıbbi bir işlem sırasında solunumun korunmasına yardımcı olmak için trakeaya bir solunum tüpü yerleştirildiğinde) veya bir trakeostomide (trakeanın cerrahi olarak açılması) trakea yaralandığında gelişir.

Trakeal darlık, aşağıdakiler de dâhil olmak üzere bir dizi başka nedenden de gelişebilir:

• Doğumsal nedenler
  • Boğazdan yaralanma
  • Nefes borusuna basan iyi huylu veya kötü huylu tümör
  • Geçirilmiş cerrahi tedaviler
  • Polikondrit, sarkoidoz, papillomatoz, amiloidoz veya Wegener granülomatozu gibi bazı otoimmün bozukluklar
  • Enfeksiyonlar (bakteri, mantar ve tüberküloz gibi).
  • Baş veya boyundaki bir tümörü tedavi etmek için uygulanan radyasyon tedavisinin bir yan etkisi olarak da gelişebilir.

Belirtiler:

Trakeal darlık yavaş gelişebilir. Erken belirti ve semptomlar çeşitli başka bozukluklarla karıştırılabilir ve tedaviyi geciktirebilir.

Belirtiler şunları içerir:

• Öksürme
  • Siyanoz (Morarma)
  • Astım benzeri bulgular
  • Yorgunluk ve genel rahatsızlık hissi (halsizlik)
  • Akciğerlerin sık iltihaplanması (pnömoni) veya tekrarlayan solunum yolu enfeksiyonları
  • Stridor, (nefes içeri çekilirken duyulabilen ve boğazda veya gırtlaktaki bir tıkanıklıktan kaynaklanan tiz bir müzikal sestir).
  • Hırıltı

Teşhis

Yukarıda listelenen semptomlardan herhangi birini sergiliyorsanız, trakea darlığını teşhis etmek için aşağıdakiler dâhil bir dizi test kullanılabilir:

• Göğüs ve nefes borusunun röntgeni
  • Boyun ve göğsün bilgisayarlı tomografi taraması
  • Laringoskopi – gırtlak endoskopik muayenesi
  • Bronkoskopi – trakea ve bronşların endoskopik muayenesi

Trakeal darlık türleri, nedene göre

• Doğuştan
  • Sonradan gelişen (Edinsel)

Tedavi

Trakeal darlık bazen altta yatan bir tıbbi durumun bir sonucu olarak gelişebilir. Bu durumlarda doktorlar darlığı tedavi etmeden önce diğer konuya odaklanacaktır. Cerrahi, darlığın tam yeri ve boyutuna bağlı olarak tedavi için bir seçenektir.

Ameliyat

Trakeal darlık için yaygın cerrahi seçenekler şunları içerir:

Trakea rezeksiyonu ve rekonstrüksiyonu: Trakeal rezeksiyon sırasında cerrahınız nefes borunuzun daralmış kısmını çıkarır ve uçları yeniden birleştirir. Bu genellikle çok başarılı bir tedavidir ve mükemmel uzun vadeli sonuçları vardır.

Trakeal lazer cerrahisi: Bazı durumlarda doktorlar, darlığa neden olan yara dokusunu çıkarmak için lazer kullanabilirler. Lazer cerrahisi kısa vadeli iyi etkiler sunar ve geçici bir rahatlama sağlar, ancak genellikle uzun vadeli bir çözüm değildir. Bazı durumlarda, lazer cerrahisi darlığı gerçekten kötüleştirebilir. Bu nedenlerden dolayı doktorunuz trakeal darlığı tedavi etmek için lazer cerrahisini kullanmadan önce altta yatan bozukluğu değerlendirecektir.

Trakeal genişletme: Bir balon veya trakeal dilatatörlerle trakeanın genişletilmesi, semptomların geçici olarak giderilmesini sağlar. Doktorlara, darlığın trakeanın ne kadarını etkilediğini belirlemesine olanak tanır. Ameliyat sırasında doktorlar, eğer bilinmiyorsa darlığın nedenini de teşhis edebilir.

Trakeobronşiyal hava yolu stenti: Trakeal stent, hava yolunu açık tutmaya yardımcı olmak için darlık bölgesine yerleştirilen metal, silikon veya hibrit bir tüptür. Stentler, darlık için hem kısa hem de uzun vadeli tedaviler amacıyla nadiren de olsa kullanılır.

• Hastalığın her aşamasında sizlere yardımcı olabiliriz.